demokratisk antidemokrati


Har under förmiddagen suttit och följt nyhetsrapporteringen från nazistdemostrationerna och motdemostrationerna i Kungsträdgården och i Gamla stan. 


När jag ser bilderna som Aftonbladet publicerar på unga vita män i typiska facistkläder som beiga byxor och svarta tröjor börjar jag rent instiktivt svettas. Jag mår rent kroppsligt dåligt. Många av dem ser ut att vara i min egen ålder och jag kan inte låta bli att fundera på vart dem befann sig under historielektionerna på högstadiet?


Såg de aldrig Schindler's List? Fick de aldrig höra om massgravar, ihjälgasning, splittrade familjer och getton? Har de missat hur 50 miljoner människor dog som direkt påföljd av nazismens aktioner?



Jag mår så fruktansvärt illa av det här. Samtidigt tycker jag att det är bra att nazisterna trots allt tillåts demonstrera. Vi lever i en demokrati där även antidemokratiska åsikter ska få höras och lyftas. Vad har vi annars kvar? Var drar man gränserna för vad och vem som ska få höras i en demokrati? Det är inte olagligt att vara trångsynt.

Framförallt är det viktigt att de får höras av anledningen att det ger de mindre material till den ständigt uttjatade "martyrrollen", men också för att det är så fruktansvärt viktigt att vi blir påminda om att det trots allt bara var 70 år sedan andra världskriget och att vi hela tiden måste förstå att det kan hända igen och därför göra allt i vår makt för att inte låta det ske. (Även om jag önskar att den påminnelsen skulle ske på annat sätt). 


Det är viktigt att hela tiden ta den här diskussionen. Att våga uttrycka att invandringen i Sverige kanske inte fungerar ypperligt på alla plan. Men att Sverigedemoktaterna (som utåt sett tar "avstånd" från nazismen) med sina stämplar om "äkta svenskhet" och antidemokratiska åsikter inte ger någon lösning. Deras politik drar oss snarare mot ett samhälle där vi gör skillnad på männsikor, raderar tankar om "lika värde", låter nödställda människor leva kvar i misär och framförallt tar vi ett steg 70 år bak i tiden.

Vi får inte glömma att varje politiskt parti i Sverige HAR en integrationspolitik som hela tiden utvecklas och diskuteras, om än allt för sällan i offentligt ljus. 


Förutom fler diskussioner i media är motdemonstrationer såklart också viktiga. Och därför är det så otroligt pissigt att det så lätt urartar. När en liten del av motdemonstrationen med gömda ansikten, knallskott och kastade flaskor ger bara nazisterna bara mer att gå på. Skulle hellre se en genomfredlig massiv svinstor demonstration där vi minns allt det fruktansvärda nazismen orsakat och att vi visar på ett fredligt sätt att den aldrig aldrig kan få fäste på samma sätt igen.

Samtidigt är det såklart förståeligt att dessa åsikter väcker starka känslor. Det är svårt att hålla sig lugn när människor förespråkar så vidrig, trångsynt och antidemokratisk människosyn. 


Då jag inte är där och motdemonstrerar så vill jag att vi i alla fall att vi här i min blogg tillsammans påminner oss om det nazismen orsakat och att vi aldrig aldrig får låta de här människorna få rätt.




Kommentarer
Postat av: victoria

skitbra skrivet. all respekt till dig hp!

2011-12-10 @ 15:36:43
Postat av: ellen

jag beundrar dig som fan!

2011-12-10 @ 15:37:22
Postat av: Emma

Tummen upp för dig HP! (Och tummen ner för de vidriga nazisterna)

2011-12-10 @ 15:48:32
Postat av: Vican, du kanske älskar mig

Många gånger är det så svårt att diskutera med folk som har en helt annan grundläggande syn på människors värde och rättigheter än mig sjävl. Det är så lätt att bara bli förbannad.



Det ÄR så otroligt viktigt att påminnas om saker som kan tyckas små och självklara, men ack så grundläggande för vår frihet. Som tex demokrati, yttrandefrihet, allas lika värde osv.



Det är bra att dem får höras, för då blir folk ännumera påminnda om vad nazismen kan leda till.

Och vilken värld man hellre vill ha.



Så jävla viktigt och bra skrivet Hanna !

2011-12-10 @ 15:55:25
URL: http://vicalmighty.devote.se
Postat av: Anna T

Fantastiskt inlägg Hanna!

Jag blir också illamående när jag ser detta.

Är tyvärr inte lika respekterande och vänlig som dig så jag blir bara äcklad av att bo i samma land och vara samma ras som dem. Självklart har de rätt att demonstrera men de borde inte göra det, mer vett i skallen borde folk ha.

2011-12-10 @ 15:55:58
URL: http://annatjernstroms.blogg.se/
Postat av: susannah

bra skrivet, hanna!

2011-12-10 @ 16:03:55
Postat av: Anonym

Gooooo hanapeeeee !! :)

2011-12-10 @ 16:11:21
URL: http://sosonilsson.blogg.se/
Postat av: Frida

Helvete vad du skriver bra

2011-12-10 @ 16:17:08
Postat av: Liza

otroligt bra skrivet =)

2011-12-10 @ 16:18:48
Postat av: Darl

Så sant. Så himla sant och så bra skrivet! Det är verkligen viktigt att påminna om det vidriga judehatet som uppfyllde inte bara Tyskland utan nästan hela Europa och att det aldrig får hända igen.

2011-12-10 @ 16:21:20
URL: http://dancedarling.blogg.se/
Postat av: Johanna

otroligt bra skrivet hanna! håller med om varenda ord!

2011-12-10 @ 16:23:54
URL: http://johannaamolin.blogg.se/
Postat av: Luucy

mycket bra skrivit!!

2011-12-10 @ 16:28:13
URL: http://laughinglouise.bloggplatsen.se
Postat av: sofia

Mycket bra skrivet måste jag säga!

2011-12-10 @ 16:29:46
URL: http://fialialejjj.blogg.se/
Postat av: Shit

OH SHIT MAMA! Hanapee ruleeeess:]

2011-12-10 @ 16:34:14
Postat av: Lina

Fruktansvärt bra inlägg, Hanna!

2011-12-10 @ 16:39:52
Postat av: emma

åH, blir så arg. Och ledsen.

Tyckte om det här inlägget jättemycket, du skriver så klokt Hanna!



kraamkram till smarta hp!

2011-12-10 @ 16:40:29
Postat av: jonna

alltså jag mår illa. fyfan.

vet inte ens vad jag ska skriva.

tror du skrev det faktiskt..

tack som fan

2011-12-10 @ 16:53:02
URL: http://jonnamerita.devote.se
Postat av: This Is Olessia

sååååå bra skrivet!!! I agreeeeeee



P.S här är en jätte bra text för dom som inte är så kunniga: http://papers.kommiekomiks.com/nazismens_ideologi.htm

2011-12-10 @ 16:56:17
URL: http://www.thisisolessia.wordpress.com
Postat av: Ebba

Trots att detta verkar så självklart finns det många som stödjer SD. Vad har dem för lösning på vår fallerande invandringspolitik, förutom att skapa mer hat? Fortsätt sprida dina kloka tankar, hoppas de når ut.



Kram!

2011-12-10 @ 16:59:38
Postat av: Sofie

Åh! Så bra!



Får man låna den till sin blogg och (självklart) länka hit?

2011-12-10 @ 17:04:07
URL: http://ostyrig.blogspot.com/
Postat av: Annelie

Du gör mig stolt! Mycket kloka ord, och jag håller fullständigt med

2011-12-10 @ 17:11:28
Postat av: ninakaninsofiakattsandrapanda.blogg.se LÄS ! (A)

go hanapee !!!! så jävla smart fyfan bilderna..

Postat av: Anonym

Jag håller med dig.

Men samtidigt ska vi inte glömma det som händer idag. Israel ockupation mor palestinerna, Gaza bombas näst intill varje vecka, och flera dör. Apartheid skulle många kalla det för.

2011-12-10 @ 17:23:38
Postat av: emma

sen måste jag bara påpeka att media är jävligt duktiga på att lyfta fram den lille lille del av motdemonstranterna som kastar flaskor och liknande.



det jag har hört från vänner som var på plats så var det en ytterst liten del av motdemonstranter som kastade något mot nazisttåget, och det kom även flaskor och skit från deras håll också. så, massmedia vinklar för att få så bra rapporteringar som möjligt. bland annat faktumet att de använder ordet "brandbomber" när det är bengaliska eldar som kastats. och nej, jag tycker inte det är okej att slänga bengaler eller något annat mot nazistdemonstrationen, men det är en väsentlig skillnad mellan en bomb och en bengal.



de jag vet som var där sa att det var en jävligt lugn motdemonstration, rötägg finns inom båda leden och tyvärr är det dom som får platsen i media.

2011-12-10 @ 17:31:18
Postat av: Sanna

Så bra skrivet! Jag håller med dig helt och hållet!

2011-12-10 @ 17:45:19
URL: http://sannamontana.blogg.se/
Postat av: Sara

Måste säga att din blogg är min favorit, mixen av allvar och humor är det ingen annan som har. Tror du kommer bli stor i framtiden, i vad återstår att se :)

2011-12-10 @ 17:50:00
Postat av: just me

Jag vet att det här inte alls handlar om det du skrivit i inlägget meeen:

Du gick ju på gymnasiet i sundsvall, right?

och jag ska välja gymnasium iår (bor i fränsta om du vet vart det är) och jag funderar på att gå på hedbergska med eset musik som inrikning.

jag undrar om du eller nån av dina kompisar gick där, och isåfall: är skolan bra?

tack på förhand!



älskar din blogg :)!

2011-12-10 @ 17:58:55
Postat av: JJ

BRA!

2011-12-10 @ 18:10:24
Postat av: Maria

Alltsa, det varsta med dessa manniskor ar ju inte att de vill demonstrera eller de uppfattningar de har. Aven om de i sig ocksa ar hemskt. Det varsta ar att aven om de nu var med pa historielektionerna och sa, sa ar det manga nynazister som INTE TROR att forintelsen hande. De tror att det ar nagot sorts PR-stunt fran Judar sa att alla ska tycka synd om dem! Sag en dokumentar om detta och det var killar dar som verkligen trodde att att all fakta om forintelsen var pahittad. Sedan sa finns de en del nynazister som tror att forintelsen hande, men tycker att det var RATT! Fy vad hemskt egentligen...



Men sa bra skrivet Hanna! Bra att du uppmarksammar oss pa att vi ar en demokrati och att alla asikter maste fa horas! Som nagon vis manniska sa: "Jag gillar inte din asikt. Men jag gillar att du har ratten att uttrycka den"



Kram!

2011-12-10 @ 18:19:05
URL: http://morningtear.wordpress.com
Postat av: Anna

När jag kollade live-sändningen och insåg hur stort fackeltåget var... SHIT vad skrämmande! Fatta att det finns så många aktiva högerextremister i Sverige idag - plus resterande andel människor med rasistiska åsikter men som vägrar bekänna färg. Det här är farligt, livsfarligt! Det skrämmer mig verkligen att tänka på det, det öppnade liksom ögonen för hur illa läget faktiskt är.

2011-12-10 @ 18:20:53
URL: http://heute.blogg.se/
Postat av: Ellen

"Deras politik drar oss snarare mot ett samhälle där vi gör skillnad på männsikor, raderar tankar om "lika värde", låter nödställda människor leva kvar i misär" där har SD och moderaterna något gemensamt.. Viktigt inlägg. Göttmos!

2011-12-10 @ 18:22:02
Postat av: Marie

WORD. du är bäst! jättebra att du tar upp det här i din blogg och inte, som största delen av folket som faktiskt har inflytande genom deras blogg eller annat, låtsas som det hänt ingenting och bara postar dagens outfit.

2011-12-10 @ 18:31:12
Postat av: Paul Svensson

HEJ! JAG VILL TIPSA OM VART JAG FYNDAR MÄRKESVAROR SUPERBILLIGT! !!!!!!!!

T.EX. ODD MOLLY, SKOR, SMYCKEN, BARN, INREDNING .....M.M

http://campadre.se/tipsa/7817.

Här har jag oxå gjort massa fynd:

https://www.enirodeals.se/RID00044804/

2011-12-10 @ 18:36:36
Postat av: Keyyo - ny videoblogg!

ASNAJS SKRIVET!!

2011-12-10 @ 18:37:01
URL: http://keyyo.blogg.se/
Postat av: Louise Ahl

Sen kan man ju också tänka på vänsterextremisterna som har kommunismen i blodet och som har långt mycket fler människoliv på samvetet än vad nazismen har. Ändå så kan man öppet hylla Stalin men skulle man hylla Hitler så skulle man bli lynchad. Lustigt hur människor tänker.

2011-12-10 @ 18:47:36
Postat av: L.

Bra skrivet.

Gick i en grundskola med stor andel "nynazister". De hade ett eget litet gäng. Generellt sett hade de alla ganska svårt i skolan och de flesta kom från trasiga hemförhållanden. Försökte man prata med dem om ämnet var argumenten oftast väldigt nationalistiskt baserade och lines som t.ex. "Hitler planerade aldrig förintelseläger", "Förintelsen är en historiens största lögn", "Det är naivt att tro att alla människor har samma värde" eller andra lika ogenomtänkta kommentarer. Eftersom alla dessa är extremt lätta att argumentera emot slutade ofta argumentationer i våld när orden tog slut. Jag upplevde det som om de hade så lite att vara stolta över hos sig själva att det enda de kunde hålla fast vid var sin västerländska härkomst. Hur dålig jag än är på allt annat som samhället kräver av mig är jag åtminstone svensk.

När Ferenc Göndör höll föredrag på skolan skolkade de flesta av dem och de få som var där skrattade högt åt hans brytning.



Jag har så extremt svårt att förstå. Hur kan det komma sig att rasismen är så extremt utbredd bland Sveriges ungdomar?

2011-12-10 @ 18:48:54
Postat av: amanda

du är bäst på att uttrycka och formulera dina åsikter och jag kan inget annat än att hålla med dig.

2011-12-10 @ 18:58:30
URL: http://afuckinunicorn.webblogg.se/
Postat av: Emma

Word! Riktigt bra inlägg! Gillar det du skrev om motdemonstrationerna också, eftersom hat föder hat. Jag skrev precis ett blogginlägg om det, kopplat till dessa demonstrationer. Man kan inte besvara våld med våld, det löser ingenting.

2011-12-10 @ 19:11:03
URL: http://medmetta.blogg.se/
Postat av: linnea

jag blir arg. vet icke va jag ska säga....

2011-12-10 @ 19:13:27
Postat av: Jenny

Hej Hanna.



Jag har läst din blogg i flera år. Det är väldigt bra att du tar upp sådana här frågor, men du som jobbar som reporter (om än inte journalist ute och bevakar händelser som de beskrivna ovan) borde veta bättre än att skriva uttalanden om saker som du inte har en förstahandsupplevelse av.



Det jag syftar på är din kommentar om att det är synd när motdemonstrationer spårar ur. Som en som inte stannade hemma och skrev om det, utan var där, så vill jag säga att det inte pågick något urspårande som förstörde anledningen till att vi hade samlats. Nazisterna kastade gatsten och brinnande facklor mot både snuten och motdemonstranter (det kan du läsa om i tex dn), och motdemonstranterna kastade ägg och tände bengaler (som inte kastades btw), vilket jag inte tycker kan jämföras ifråga om människors fysiska säkerhet.



Motdemonstranter och nazisterna var skilda åt av picketbussar och polishästar hela dagen. De enda rapporterade slagsmålen är, enligt flera nyhetsmedier, mellan snuten och nazisterna, och MELLAN nazisterna (de är inte så bra på att samsas i den nationella rörelsen).



Nästa gång är du jättevälkommen att hänga med på demonstration istället! Det var musik, spelmannalag, visselpipekonsert, dans och folkkök (gratis varm mat), precis som det brukar vara när coola, snygga antirasister samlas och är starka tillsammans.



Ha en fin helg Hanna!

2011-12-10 @ 19:35:38
Postat av: Matilda

Har man rätt att utnyttja demokratin för att få fram sina antidemokratiska röster? Om de är EMOT demokratin, varför ska de då få dra fördel av den?

2011-12-10 @ 20:32:20
URL: http://denomnisse.blogspot.com
Postat av: Matilda

Har man rätt att utnyttja demokratin för att få fram sina antidemokratiska röster? Om de är EMOT demokratin, varför ska de då få dra fördel av den?

2011-12-10 @ 20:32:45
URL: http://denomnisse.blogspot.com
Postat av: Isa

Väldigt väldigt bra. Tack.

2011-12-10 @ 20:40:16
Postat av: Fanny

Väldigt bra skrivet där. Men det som gör mig allra mest mörkrädd är att det finns så oändligt många fler som sitter där hemma i stugorna och delar åsikt med dessa antidemokrater. De som bland annat syns i aftonbladets kommentarsfält under ledaren och artikeln. Det gör mig så fruktansvärt orolig.

2011-12-10 @ 20:42:54
Postat av: Ida

Det är just sånna här inlägg jag älskar när du skriver! Det är så viktigt att man aktiverar diskussion kring viktiga ämnen istället för att tysta ner eller inte bry sig!

2011-12-10 @ 20:54:53
URL: http://idanordstrom.blogg.se/
Postat av: annie

Samtidigt är det SJUKT viktigt att vi även tar in och bearbetar vad kommunismen gjort mot mänskligheten. Att den (antidemokratiska) ideologin skördat fler liv än nazismen och att dess judeförföljelse och koncentrationsläger fortskred även efter andra världskrigens slut. Jag tycker man ska ifrågasätta varför det är socialt accepterat att vara kommunist och varför Vänsterpartiet utan reaktion sitter i riksdagen medans det är skitäckligt att sympatisera med SD. Nu är jag inte förespråkare av någon av partierna MEN jag tycker att i ett sånt här inlägg borde man uppmärksamma alla de utspårade demonstrationer t.ex. under kristallnatten och liknande samt att kommiunismens brott mot mänskligheten orsakat mycket mer lidande än nazismen och facismen.



Ha en fortsatt trevlig kväll :)

2011-12-10 @ 21:12:37
Postat av: jennielo

Fin blogg!

Kolla gärna in min :D

2011-12-10 @ 21:39:49
URL: http://www.jennielo.devote.se
Postat av: emma

Louise Ahl, av de vänner jag har som är sk vänster idag så är det få av dom som sympatiserar med kommunismen och det den står för. Det är otroligt viktigt och jävligt synd att det inte har lika stor del i historieböckerna som högerextremismen och nazismen har, det kan jag hålla med om, men att göra som så många gör, och ser alla motdemonstranter som kommunister är åt helvete.



Annie, vänsterpartiet har väl som parti gjort upp med kommunismen (även om Ohly åtminstone förut var uttalad kommunist, tänker parti ej person) för rätt länge sen? Det är inte alls speciellt länge sen SD gick parad i bruna skjortor, inte alls länge. SD för en vidrig politik som skapar uppdelningar mellan vi och dom på jävligt osofta sätt, det kan jag inte riktigt se att något annat parti i riksdagen pysslar med, inkluderat vänsterpartiet.



Jenny, hade jag kunnat så hade jag likeat din kommentar!

2011-12-10 @ 22:12:11
Postat av: Em.

Bra skriver Hanna, viktigt!



Håller även med Emmas svar på Louise Ahl och Annie's kommentarer. Högerextremismen är vidrig.

2011-12-10 @ 22:29:07
Postat av: miri

Tack för att du tar upp sånt här. Jag har själv varit nere i Auschwitz och sett hur allt gick till. Jag har stått i en gaskammare och sett brännugnarna. Jag har sett barackerna där dom sov och håret de rakade av kvinnorna. Bara jag tänker på det mår jag så jävla illa. Jag kan inte längre se bilder från förintelsen utan att få världens klump i magen och tårar i ögonen. Trots att det är så fruktansvärt så borde alla någon gång få se allt det där. Det är så overkligt men viktigt.



Du är så himla bra Hanna!

2011-12-10 @ 23:58:30
Postat av: clara

du är så jävla bra hanna, ryser när jag läser detta.

2011-12-10 @ 23:59:44
URL: http://clarasklubbland.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det är såå himla bra att du skriver om sånt här! Du är en otrolitgt stark och fantastiskt bra förebild! Keep up! You rock!

2011-12-11 @ 00:58:47
Postat av: paulina

Säger som de innan mig: fan vad bra du är! så bra skrivet att jag blir helt rörd!

2011-12-11 @ 01:19:41
URL: http://www skyskrapor.blogg.se/
Postat av: christina

väldigt viktigt ämne, och bra skrivet. det är som du säger enormt viktigt att de faktiskt får demonstrera - hade något sånt här skett i storbritannien innan förra valet så hade kanske inte sverigedemokraternas engelska motsvarighet, the british national party, fått mandat i riksdagen... det är liksom för att ingen VÅGAR säga att invandringspolitiken inte skötts på ett tillräckligt bra sätt som folk börjar hysa dessa känslor som leder till dessa partiers skapande.

2011-12-11 @ 02:39:35
URL: http://londonsvenskar.com/christinaisacson
Postat av: Jeppe

Lägger mig inte i det politiska alltför mkt, men bra att påminna om förintelsen (vet i katten hur mkt de läser om det i skolan idag...?).

Det var till stor del genom förintelsen jag lärde mig EMPATI (viktigt ord, det där!), dels i skolan och till större dels av FÖRÄLDRARNA.



Sen finns det ju tyvärr många människor, bl.a. vissa invandrargrupper, som tyckte förintelsen var "bra", eller inte vill erkänna den.



Ha en fin söndag, Hana!



/Jeppe

2011-12-11 @ 08:34:27
URL: http://jeppeye.blogg.se/
Postat av: Hanna

Men vänsterpartiet då? Ska vi inte bli upprörda över att dom har kommunistiska åsikter vilka ledde till större massmord än förintelsen en gång i tiden samt hemska diktaturer idag? Tänk på't!

2011-12-11 @ 10:54:06
Postat av: Anne

Blev lite tårögd nu på "morgonkvisten" när jag läste detta. Blir, liksom du, så himla upprörd över sådana här saker. Bra att du tar upp sådana här "viktiga" ämnen på bloggen också! Grym är du!

2011-12-11 @ 11:16:52
URL: http://annerosenqvist.blogg.se/
Postat av: sara

Så sant. Viktigt skrivet av dig.

2011-12-11 @ 11:21:38
Postat av: Jeanetten

Du har SÅ rätt i det du skriver, ett riktigt, riktigt bra inlägg!

2011-12-11 @ 11:54:56
URL: http://jeanettegustafsson.wordpress.com
Postat av: Karin - tjofftjoff

Helt sjukt bra skrivet!! Jättebra att du tar upp sånt här. Du är grym!

2011-12-11 @ 12:36:26
URL: http://tjofftjoff.blogg.se/
Postat av: Sara

Superbra skrivet! Det är Så otroligt viktigt att vi inte glömmer.

2011-12-11 @ 13:07:03
URL: http://lillasaara.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Fy vad bra att du skriver om detta! Och på ett så bra sätt. Blir helt jävla matt i hela kroppen av att se och tänka på detta. KAN INTE FÖRSTÅ?!?!?!?!?! Det är så jävulskt obehagligt att så mycket vidrigt kan komma fram i människor i tider med krig eller när det är en sjuk jävel som sitter på makten. Som lille Adolf. För jag menar, det måste ju vara massa av dem som var aktiva i nazistförelsen på 30-40-talen som var "helt vanliga människor" under andra omständigheter, men vars vidrgaste äckligaste sjukaste sidor kom fram?



Nej. Herregud. SÅ många saker som det verkligen behöver läggas energi på i världen, och så väljer folk att lägga sin energi på att hata andra. Utan anledning. Eeeeeeeekkkkkkk.

2011-12-11 @ 14:21:35
Postat av: Bea

Till alla er som tycker att kommunismen också är lika illa som nazismen, så vill jag bara påpeka att det inte står i det inte ingår i den kommunistiska ideologin att döda alla som inte håller med. Det var någonting fruktansvärt hemskt som utfördes av maktgalna personer, vilket man som vänsteraktivist idag bör ta starkt avstånd från och inte sympatisera med. De flesta som är vänster utgår ifrån den marxistiska världsbeskrivningen kring maktrelationer, materalism och ideologi,inte utifrån vad som hände i kommunismens namn i sovjet. Skulle man tillämpa det idag skulle man lika gärna kunna säga att nyliberalismen står för ett massmord för alla som svälter, drabbas av sjukdomar och får utstå de värsta av klimatförändringarna i tredje världen idag, eftersom makthavare i den nyliberala världen inte tar sitt ansvar. Men så är det inte, för ser man på vad som ideologierna innehåller så lyfter kommunismen och liberalismen fram människors lika värde. Nazismen gör inte det. Precis tvärt om, det är därför som den nazistiska och rasistiska historien inte går att lämna bakom sig, de grundläggande värderingarna om människovärde är kvar, och det är därför som de aldrig får stå oemotsagda. (Sen tycker inte jag att sättet att säga ifrån ska vara genom våld heller).

2011-12-11 @ 14:45:07
Postat av: Malin Aurora

Fyfan säger jag bara när jag ser sånt här, världen hade varit en bättre plats utan sådana människor.

2011-12-11 @ 15:33:58
URL: http://vildblommor.blogg.se/
Postat av: emma

Bea, tack för världen enklaste och bästa förklaring.

2011-12-11 @ 15:43:49
Postat av: kristin

Ja, sjukt och faschinerande hur man ens orkar lägga så mycket energi på att hata?

Har man inget bättre för sig lixom... VAD är det som skapat den här rädslan som dom tydligen har... Det är ju tråkigt att dom ska gå runt att vara så rädda och inskränkta, oxå för deras egen skull..kan ju inte må bra. Näe, det behövs pratas mer om det här, utan att egga upp nån hetsig debatt. Bara lugnt och sansat fråga vad dom är så rädda för? Varför kan det inte bara va peace, love and understanding...

2011-12-11 @ 15:53:14
Postat av: Emelie

Alla som raljerar om att Vänsterpartiet är kommunister har inte full kunskap.

Det som bedrevis i Sovjet, som kom att kallas för kommunism, är inte den ursprungliga marxistiska läran. I den marxistiska läran är kommunism en utopi, ett drömsamhälle. Det finns således två meningar med kommunism.

Enligt den marxistiska läran (som förespråkar alla likas värde!!!) så är utopin då kommunism där det varken finns en stat eller klasser. Vem som helst med hjärna kan dra slutsatsen att denna utopi inte blev till i Sovjet. Istället använde kommunistiska partiet där staten som verktyg för förtryck. Marxismen säger I LIKHET MED LIBERALER att staten är verktyg för förtryck. Nu säger inte liberaler så fullt ut eftersom liberaler vill ha staten som en garant för MR, men varnar ändå för en stark stat som kan förtrycka.

Idag finns det ett renodlat kommunistiskt parti i Sverige dit folk kan ansluta sig, de hör inte hemma i Vänsterpartiet som förespråkar demokrati. De vill göra förändringar genom reformer, det vill inte marxister/kommunister. De vill ha revolution och reaktionära händelser. Det är inte en demokratisk process.



Hoppas någon lärde sig något och jag vill tillägga att jag skulle klassificiera mig mer som en socialliberal om jag ska placera mig i något fack. Det betyder inte att jag har noll förståelse för hur andra ideologier har uppstått och hur de tänker. Jag håller bara inte med dem.

2011-12-11 @ 16:45:08
Postat av: Chitra

Så himla sant. Misstycker verkligen det här med nazism. Sorgligt.

2011-12-11 @ 17:36:17
URL: http://chitras.blogg.se/
Postat av: Magdalena

Sant, men vi får verkligen inte glömma vad som sker NU, hur palestinierna blir behandlade i sitt eget land, av judarna som säger sig "aldrig glömma det som hänt" men behandlar palestinierna lika vidrigt som judarna blev behandlade av nazisterna. Andra världskriget SKER igen men inte i samma utsträcking och bakom Gazas trygga murar där media hålls utom räckhåll så att omvärlden inte informeras. Jag kommer själv från Polen och tycker att vi definitivt inte får glömma vad som hänt förr men vad som sker nu är ännu viktigare att bekämpa.

2011-12-11 @ 20:05:58
Postat av: Hp lover

Tack för detta inlägg! Du är så klok och fin. Käärlek

2011-12-11 @ 20:15:30
Postat av: Sara

Anonym som skrev: Jag håller med dig.

Men samtidigt ska vi inte glömma det som händer idag. Israel ockupation mor palestinerna, Gaza bombas näst intill varje vecka, och flera dör. Apartheid skulle många kalla det för.



Mitt svar: Du kanske har missat att Gaza har skickat in raketer i Israel också och ja Israel gör fel också men du får inte glömma att det finns fel på båda sidorna. Vi(judar) har fått nog med skit, det räcker nu.

2011-12-11 @ 21:41:03
Postat av: Sara

Måste bara lägga till att det är fruktansvärt att jämföra dagens Israel med naziserna(vilket du verkar göra). Var finns gaskammarna isåfall? Finns det några som går och dödar folk för skojs skull? Var är högarna med döda kroppar? Du är fan mig inte klok din jävla antisemit.

2011-12-11 @ 21:46:53
Postat av: Anonym

Bara för att man ogillar Israels aktioner så betyder det inte att man är antisemit, Sara.

2011-12-11 @ 22:19:01
Postat av: Alice

Grät av bilderna. Det är så svårt att sätta sig in i vad dessa människor upplevde under andra världskriget, men fyfan. Blir rädd av tanken på det där stora tåget. Unga människor som slösar bort sig på en sådan fruktansvärd ideologi.



Jättebra skrivet Hanna.

2011-12-11 @ 23:43:42
URL: http://fruitdrops.blogg.se/
Postat av: matilda

så bra skrivet!!

2011-12-12 @ 13:33:49
URL: http://nojesmix.com/matilda
Postat av: sara

Hej Hanna! Har tänkt svara på ditt inlägg sen det las upp men inte hunnit. I ALLA FALL, först o främst tycker jag att det är fantastiskt bra att du uppmärksammar skitnazisterna!! DOCK har jag en synpunkt! Dessa grupper är högerextrema, och visserligen är de nazistiska och det var ju nazisterna som var skyldiga till förintelsen, men högerextremism är även ren och skär rasism. Och rasism är så mycket mer än förintelsen. Rasism handlar om makt (kolonialismen någon..?), vardagsrasism (diskriminering osv), smygrasism, o jag känner bara att i NULÄGET så är det den rasismen som måste föras in i ljuset. Förintelsen, som vi alla känner till, var avskyvärd och jag håller med om att kommande generationer måste få veta - men i nuläget har vi att göra med rasism på så många plan (vilket vi alltid har haft men det är just denna rasism vi bör vara rädda för - den rasism högerextremismen uppmuntrar till), för jag menar, efter förintelsen bildades Israel och deras behandling av palestinier är inte särskilt....tja..orasistisk. Så det vi kan göra nu är dels att agera så fort högerextremisterna gör sin röst hörd (genom motdemonstrationer, sprida info osv) och dels genom att rannsaka oss själva: hur sprider vi rasismen vidare? Man behöver inte kalla sig högerextrem för att ha rasistiska åsikter; och nu snackar jag om användadet av ordet neger, att tycka att alla araber är terrorister, osv. Det är där farorna ligger och det är den rasismen som i dagsläget måste tas upp.

2011-12-13 @ 09:05:42
Postat av: ellen

Du är så jävla bra HP!

2011-12-13 @ 09:15:21
URL: http://elloen.blogg.se/
Postat av: Elin

Ja de är helt vidriga, men man måste också tänka på att integrationspolitiken i Sverige inte bara fungerar lite mindre ypperligt- utan faktiskt knappt alls. Nu är det ju sådär jobbigt att vi lever i ett sunkigt postmodernistisk samhälle där man inte kan diskutera någonting överhuvudtaget av rädsla att inte vara PK, vilket gör att när man tror att man gör rätt så gör man ofta fel och det man tror är fel ibland inte är så fel. Nu vill jag inte säga till folk att sympatisera med SD eller joina killarna på bilden, men integrationspolitik MÅSTE diskuteras, för just nu sopas det under mattan vilket i längden bara gör saken värre. SD gör ju också alla seriösa politiker som faktiskt vill se ett fungerande mångkulturellt Sverige en otjänst genom att ta patent på och felbehandla en så viktig fråga (vilket gör att alla etablerade partier inte vill ta i frågan med tång).

2011-12-13 @ 16:20:16
Postat av: Esther

Håller med Elin ovan.



Skälet till att SD har blivit ett stort parti beror på de andra partiernas feghet när det gäller att diskutera intergrationspolitik. För det handlar inte om några små problem- systemet är en katastrof.



Inte minst är integration en jämställdhetsfråga. Männens patent på Rinkebys offentliga platser berörde mig mycket. Skriv gärna mer om detta Hanna!



2011-12-14 @ 12:58:00
Postat av: Sara

Hmm, menar Esther ovan att män i rinkeby (dvs invandrarmän) har patent på offentliga platser? Isåfall skulle jag ba vilja flika in att män har patent på ganska mycket i detta land, så att påstå att integration är en jämställdhetsfråga är ganska simplistiskt tänk - istället är jämställdhet en viktig fråga OAVSETT, när vi snackar om jämlikhet, integration och annat också. Men att säga att integration = en jämställdhetsfråga vore väl ändå att säga att blattarna förtrycker mer än svennarna? Hmm detta resonemang känns ganska bekant...

2011-12-14 @ 17:13:33
Postat av: Sara (inte hon ovan)

Varför tror alla att det bara är Israel som gör fel? Svensk media zommar in på Israels fel men man får fan mig inte veta att Gaza skickar in raketer i Israel. Det fanns ett fredsgrej som Gaza bröt efter 4 dagar. Så det är inte bara Israel som gör fel.



Bevis: http://www.haaretz.com/news/escalation-in-south/three-gaza-rockets-fired-into-israel-breaking-ceasefire-1.380095

2011-12-18 @ 00:21:41
Postat av: Sara (hon ovanför hon ovan)

Sara: Men SNÄLLA, varför tror du att Gaza skickar in raketer i Israel? Har du hört talas om den fascistiska politik Israel bedrivit sedan -48?

Hänvisar dig att läsa på lite innan du uttalar dig.."inte bara Israel som gör fel" - jo faktiskt, det är bara Israel som gör fel.



Du kan ju ta en titt här för att se exempel på vad Israels äckliga apartheid leder till: http://old.btselem.org/statistics/english/Casualties_data.asp?Category=21&region=TER

2011-12-20 @ 21:39:13
Postat av: Sara

Jag börjar ju fan mig gråta när du skriver detta. Så du tycker alltså att det är ok att Gaza skickar in raketer i Israel? Ja men vi säger väl så, Gaza är himmelriket och Gaza är bäst och Israel sämst. Jeej, är du nöjd nu? DU ditt jävla svin hatar ett land som har blivit hatade sen det skapades. Hur tror det känns? Av alla länder som finns här i världen så finns det bara ett judiskt och det blir ständigt förolämpat. Du tycker väl att Israel är helvetet på jorden TROTS att det finns mer demokrati där än det finnas i närländerna.



Men jag tänker inte diskutera mer med dig för du är helt tydligt en person som tror att hon vet bäst och inte lyssnar på när någon annan tycker olika.



Vill du att det ska bli fred? Du måste du kunna förstå båda sidor vilket du INTE verkar göra. Det hjälper ingen att hata ena sidan och vägra att lyssna.





2011-12-21 @ 23:09:05
Postat av: Sara

lol jag vet inte vad jag ska säga förutom att DU är så sjukt opåläst och dessutom dålig på att hålla trevlig ton i diskussioner, vem fan kallar du för svin?



Tänker inte heller fortsätta "diskutera" med dig utan vill bara hänvisa dig till dokumentären Gazas tårar som visades på SVT förra veckan (leta på youtube så hittar du). Se hela och kom sen och säg att Israel är en "demokrati".

2011-12-27 @ 13:39:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0